
Anti-Darwinist Allegory
Department of Art after 1800
Artist | |
---|---|
Culture | German |
Date | 1895 |
Object type | painting |
Medium, technique | oil on canvas |
Dimensions | 162.5 × 145.5 cm |
Inventory number | 124.B |
Collection | Department of Art after 1800 |
On view | Hungarian National Gallery Building D, First Floor, From Courbet to Baselitz. Collection of International Art after 1800 |
Stuck was one of the founders of the Secession in Munich, 1892. In 1895, the year in which this picture was painted, he was appointed a professor at the Academy of Fine Arts, where Kandinsky and Klee both became his pupils. He was the main exponent of the enigmatic imaginary world of symbolism, a model to follow for the experimenters of painting in late 19th century Munich. The lethal embrace of the femme fatale, the sensously attractive, demonic woman is a theme which recurs frequently in his works. Each stylistic device – the composition crammed in a tight, narrow space, the rude colours (which have unfortunately darkened with the passage of time), and the bulky modelling – intensifies the brutal eroticism of the picture.
Ferenc Tóth
Peregriny, János, Az Országos Magyar Szépművészeti Múzeum állagai. 2.rész, A Nemzeti Múzeum sorozatai. 2. füzet; d, Az új leltár anyaga; e, A régi depôtbeli sorozat; f, Az új depôtbeli sorozat; g, Az átadási okmányok; h, Tárgymutató, Országos Magyar Szépművészeti Múzeum, Budapest, 1909.
Tóth, Ferenc, Donátorok és képtárépítők. A Szépművészeti Múzeum Modern Külföldi Gyűjteményének kialakulása, Szépművészeti Múzeum, Budapest, 2012, p. 92., 94-95., 101., 163.
Ruttkay, Helga (ed.), Múzeumi Kalauz: Magyar Nemzeti Galéria, A Magyar Nemzeti Galéria kiadványai, Szépművészeti Múzeum – Magyar Nemzeti Galéria, Budapest, 2018, p. 246.
Radványi, Orsolya (ed.), Remekművek: Magyar Nemzeti Galéria, A Magyar Nemzeti Galéria kiadványai 2020/5, Szépművészeti Múzeum – Magyar Nemzeti Galéria, Budapest, 2020, p. 43.
This record is subject to revision due to ongoing research.