Hu
Back to results

Corner fragment with torso of a sitting figure and a column base from the tomb of Queen Gertrudis originally in Pilis Abbey French Master

Artist

French Master First half of the 13th century

Date ca. 1220
Object type stone carving
Medium, technique limestone
Dimensions

31 × 26 × 16 cm

Inventory number 90.22.1M
Collection Old Hungarian Collection
On view This artwork is not on display

References

Gerevich, László, A pilisi ciszterci apátság, Studia comitatensia: tanulmányok Pest megye múzeumaiból, Pest Megyei Múzeumok Igazgatósága, Szentendre, 1984, p. 9.

Tóth, Sándor – Tóth, Melinda – Marosi, Ernő, Mikó, Árpád – Takács, Imre (eds.), Pannonia regia: Művészet a Dunántúlon 1000-1541, A Magyar Nemzeti Galéria kiadványai 1994/3, Magyar Nemzeti Galéria, Budapest, 1994, p. 148-151., no. IV-21c (Takács Imre).

Die Andechs-Meranier in Franken : Europäisches Fürstentum im Hochmittelalter: Ausstellung, Verl. Ph. von Zabern, Mainz am Rhein, 1998, no. 1.21.e (Imre Takács), 193.

Marosi, Ernő, A gótika Magyarországon, Stílusok – korszakok, Corvina, Budapest, 2008, p. 19, 35.

Benkő, Elek, “Gertrúd királyné sírja a pilisi ciszterci monostorban”, in: Majorossy, J., Egy történelmi gyilkosság margójára: Merániai Gertrúd emlékezete, 1213-2013, 2014, p. 173-188.

Takács, Imre, “A Gertrúd-síremlék rekonstrukciójának kérdései”, in: Majorossy J., dr. (szerk.): Egy történelmi gyilkosság margójára. Meráni Gertrúd emlékezete, 1213-2013, Ferenczy Múzeum, Szentendre, 2014, p. 189-202.

Takács, Imre, “The Tomb of Queen Gertrude”, Acta historiae artium Academiae Scientiarum Hungaricae 56 (2015), p. 5-88, no. 3.17.

Takács, Imre, A francia gótika recepciója Magyarországon II. András korában, Balassi Kiadó, Budapest, 2018, p. 124-158.

The art of medieval Hungary, Viella, Roma, 2018, p. 171-172.

Árpádok országa: tanulmányok és katalógus, Magyar Nemzeti Múzeum; Magyar Tudományos Akadémia, Budapest, 2022, no. 26.3 (Veress Orsolya).

Művészet a középkori Magyarországon, Martin Opitz Kiadó, Budapest, 2024, p. 130.

This record is subject to revision due to ongoing research.

Recommended exhibitions